فرصت «آمریکای بدون بزک»
از درون خود استمداد کنیم تا کارها را پیش ببریم
١٤:٤٥ - سه شنبه ٢٦ بهمن ١٣٩٥
۶ پرسش بنیادین درباره انقلاب کبیر اسلامی ایران
«انقلاب کبیر اسلامی» که بزرگترین تحول و تغییر قدرت در طول تاریخ ما بود و اساس سلطنت و حکومت فردی را به حکومت مردمی تبدیل کرد، شایسته‌ی آن است که از ابعاد گوناگون مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.
١١:٥٣ - يکشنبه ١٧ بهمن ١٣٩٥
خدمت فلسفه وجود ما
پایان ماموریت یک خدمتگزار،شهادت است
٠٩:٥٩ - شنبه ١٦ بهمن ١٣٩٥
حجّت بر شما تمام است
«جوانان مومن انقلابی» در میدان جنگ نرم وظایف سنگینی بر عهده دارند
١٣:٥٢ - شنبه ٩ بهمن ١٣٩٥
1395/10/22نسخه قابل چاپ نقشه تجزیه غرب آسیا توسط چه کسی طراحی شد؟
امروز محافل انگلیسی می‌نشینند برای منطقه و برای ایران اسلامی تصمیم‌گیری می‌کنند؛ یکی از تصمیم‌هایشان تجزیه‌ی کشورهای منطقه است...
١٤:٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥
این حادثه طوفان را آغاز کرد...
روایت رهبر انقلاب اسلامی از حادثه ۱۹ دی قم
١٠:١٣ - يکشنبه ١٩ دی ١٣٩٥
ده دلیل محکم برای ارتباط بین آمریکا و داعش
گروه تروریستی داعش، جبهة‌النصره، احرارالشام و... از خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی هستند که جهان تاکنون به خود دیده است...
١٠:٥٣ - شنبه ٤ دی ١٣٩٥
اقدام متقابل
باید در مقابل دشمن عهدشکن هوشیار بود؛
١٠:٤٢ - شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٥
برگزاری دوره سبک زندگی و کارگاه فرهنگی ازدواج در واحد ارومیه
دوره سبک زندگی و کارگاه فرهنگی ازدواج در واحد ارومیه برگزار شد.
١٤:٥٢ - سه شنبه ٣ اسفند ١٣٩٥
دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیرانشهر به همراه مسئولین شهرستان باخانواده های معظم شاهد و ایثارگر
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیرانشهر به همراه جمعی از مسئولین شهرستان با خانواده های معظم شاهد و ایثارگر دیدار کردند.
١٠:٣٦ - يکشنبه ١ اسفند ١٣٩٥
کارگاه آموزشی بررسی تعارض نقش ها و تقابل انتظارات همسران در واحد بوکان
کارگاه آموزشی بررسی تعارض نقش ها و تقابل انتظارات همسران در واحد بوکان برگزار شد
١٤:٧ - دوشنبه ٢٦ بهمن ١٣٩٥
حضور دانشگاهیان واحد شاهین دژ در راهپیمایی 22 بهمن
دانشگاهیان واحد شاهین دژ در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند.
١٦:٣٤ - يکشنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٥
حضور دانشگاهیان واحد بوکان در راهپیمایی 22 بهمن
دانشگاهیان واحد بوکان در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند.
١١:٢١ - يکشنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٥
حضور دانشگاهیان واحد مهاباد در راهپیمایی 22 بهمن
دانشگاهیان واحد مهاباد در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند.
١١:٨ - شنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٥
حضور دانشگاهیان آموزشکده سما ارومیه در راهپیمایی 22 بهمن
دانشگاهیان آموزشکده سما ارومیه در راهپیمایی 22 بهمن شرکت نمودند.
١١:٣ - شنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٥
برگزاری نشست بصیرتی بمناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در واحد میاندوآب
نشست بصیرتی بمناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر در واحد میاندوآب برگزار شد.
١٤:٤٢ - چهارشنبه ٢٠ بهمن ١٣٩٥
 


آیا بهتر نیست دین و باورهای دینی كه جنبه‎ها و مسائل همیشگی و لایتغیر است با حكومت و قانون و اداره اجتماع كه ساختاری متغیر و متحول دارد، مخلوط نكنیم؟

جهت پاسخگویی به شبهه وارد شده باید گفت كه دین، برای تأمین سعادت فردی و جمعی انسان است و از سوی دیگر انسان، حقیقتی است كه هم با دنیا پیوند دارد و هم با آخرت...

 

 

آیا بهتر نیست دین و باورهای دینی كه جنبه‎ها و مسائل همیشگی و لایتغیر است با حكومت و قانون و اداره اجتماع كه ساختاری متغیر و متحول دارد، مخلوط نكنیم؟

جهت پاسخگویی به شبهه وارد شده باید گفت كه دین، برای تأمین سعادت فردی و جمعی انسان است و از سوی دیگر انسان، حقیقتی است كه هم با دنیا پیوند دارد و هم با آخرت. چنین موجودی باید هم در دنیا از آسیب محفوظ بماند و هم پس از مرگ و ورود به آخرت از گزند خطر در امان باشد و بلكه باید علاوه بر محفوظ ماندن از شرّ، از خیر جاوید ـ با درجاتی كه دارد ـ بهره‎مند گردد. از این گذشته، انسان فطرتی دارد كه میان همه افراد بشر مشترك و ثابت است. قرآن در این مورد می‎فرماید: فاقم وجهك للدین حنیفاً فطرت الله فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله...».[1]در كنار این فطرت ثابت، طبیعتی دارد كه متغیر، متنوع و غیر یكسان است چرا كه به تعبیر قرآن «انی خالق بشراً من طین».[2] طبیعت انسان به اقلیم‎های زمینی و تاریخ زمانی برمی‎گردد، ولی فطرتش كه به روح بر می‎گردد و امری فراطبیعی و مجرد می‎باشد، ثابت و غیر متغیر است. دین، این اضلاع چهارگانه را به خوبی در نظر دارد؛ یعنی مسائل مربوط به دنیا، مسائل مربوط به آخرت، احكام و حكم مربوط به فطرت، و احكام و حكم مربوط به طبیعت را توجه داشته، برای مجموعه اینها، وحی به صورت كتاب آسمانی متبلور شده است و همین وحی الهی، جوامع بشری را به عترت طاهرین ـ علیهم السّلام ـ دعوت كرده كه مجموعه دین به صورت قرآن و عترت تجلی كرده است.
عقل نیز به نوبه خود منبع و راهگشاست. آن بخش از مبادی كه مستقلات عقلی است یا لوازم حجت‎های مأثور است، دلیل نقلی نیز آن را امضاء كرده و آن بخش از مبادی كه به عنوان مقدمات واجب نقلی،‌راهنمایی و ارشاد دارد، مورد پذیرش دلیل نقلی است. بنابراین، دین به همه شؤون انسان توجه نموده و چیزی را مغفول نكرده است و بخش‎های متغیر انسان از نظر صاحب دین دور نمانده و كار حاكم اسلامی، چه معصوم و چه غیر معصوم،‌آن است كه با توجه به ابعاد چهارگانه‎ای كه گفته شد و در دین لحاظ شده، احكام ثابت و متغیر را بیان و اجرا كند و در مسائل اعتقادی، سه وظیفه «تبیین»، «تعلیل»، و «دفاع علمی» را انجام دهد؛ یعنی اولاً عقاید دینی را به خوبی تشریح كند كه چیست، ثانیاً برای درستی آنها دلیل و برهان بیاورد، و ثالثاً اشكالات وارد بر آنها را دفع كند.
البته امور جزئی و متغیر انسان‎ها در هر زمان و هر مكان، به طور طبیعی در مشورت با كارشناسان و متخصصان هر فنّ‌ مورد ارزیابی حاكم دینی قرار می‎گیرند و چون هر یك از آنها زیر مجموعه یك كبرای كلی هستند، حكم آن موضوعات و مصادیق روشن می‎گردد. پس می‎توان گفت كه وحی ثابت خدا كه دوام و كلیت دارد، امور متغیر را در تحت شمول خود دارد، بدون آن كه آسیبی از سوی امور جزئی و متغیر به ثبات و دوام و كلیت آن وارد شود؛ چه اینكه ثبات و دوام و كلیت آن احكام جامع، مستلزم جمود، تحجر، ركود، ارتجاع، انحصار، تنگنا و مانند آن نخواهد شد.[3] نتیجه آنكه ـ همان طوری كه گفته شدـ دین، امور متغیر را نیز شامل می‎شود و این طور نیست كه ساحت این دو از هم جدا باشد. چه آنكه بخواهیم حكومت را نیز از دین جدا بدانیم.
2. اما اين گفته که «دین مربوط به آخرت افراد است و هر فردی مسئول خودش می‎ باشد و حكومت مسئول امور دنیا است و موضوعی جمعی است و معیار یكی اخلاقی و وجدانی و پاداش فردی است و دیگری مادی و ملموس و قانون‎مند، با كارآیی و تخصص در سنجش جمعی است. اولی مطلق است و دومی نسبی. و جمع این دو هم در تئوری و هم در عمل ناممكن می‎باشد.»
هر چند این مدعی، بارها از طریق برخی اندیشه‎های خاص، ترویج شده و بارها هم بدان پاسخ داده شد. اما در این مجال مناسب است تا اجمالاً؛ بحث «اخروی بودن دین» و در نتیجه «جدا بودن آن از تمام ساحت‎های دنیوی» را مورد مداقه قرار دهم. این دیدگاه؛ كه امروزه با نام «سكولاریسم» مطرح شده است، در پی آن است تا جدا شدن دین و دنیا از هم را در قالب یك ایدئولوژی برتر به جامعه القاء نماید. این در حالی است كه دین اسلام، دین كامل و كتاب آن، كتاب جامع و آخرین كتاب آسمانی است كه با ارسال آن، وحی و ارتباط انسان با خداوند در خصوص دریافت برنامه و تكلیف از او، قطع شد، این خود می‎طلبد كه خداوند در این دین آخر، مسائل و اصول كلی و لازم انسان را درباره دنیا و آخرت او تبیین كند. حكومت یكی از مسائلی است كه نقش تعیین كننده‎ای در ایمان و آخرت مردم، ایفا می‎كند، لذا سكوت دین آخر در برابر آن توجیه‎ناپذیر به نظر نمی‎رسد. از این رو، قرآن كریم اهتمام خاصی به مسئله حكومت داشته و اصل تشریح قانون و حكم‎رانی غیر خداوند را نفی كرده است.[4] تلقی جدایی دین از حكومت و سیاست و اینكه دین فقط در امور آخرتی دخالت دارد نه امور دنیوی،‌ریشه در جدال سران كلیسا از یك طرف و رجال علم و سیاست از طرف دیگر دارد. آنان مدتها با هم كشمكش و جنگ داشتند و نهایتاً كار به یك اصلح نانوشته‎ای منتهی شد و عملاً با هم توافق كردند كه دین تنها در امور آخرت و رابطه انسان با خدا دخالت كند و قلمرو امور دنیا را به رجال علم و سیاست واگذارد و عالمان و سیاستمداران در امور علمی و امور جامعه نظر بدهند. این كار در مغرب زمین انجام گرفت و كسانی از آنجا نسخه گرفته و پیشنهاد می‎كند و در كشور اسلامی ما نیز چنین تقسیم كاری انجام گیرد؛ دین فقط به مسائل اخروی بپردازد و به حكومت كه امری دنیوی است، توجهی نكند! اما واقعیت آن است كه گرچه زندگی و حیات ما به دو بخش دنیوی و اخروی تقسیم شده است، اما این تقسیم‎بندی مستلزم آن نیست كه كنش و رفتارهای ما در دنیا به دو بخش تقسیم گردد و با دو رویكرد نگریسته شوند. دین آمده است تا به همین رفتارهای دنیوی ما سامان بخشد و با نظام دستوری و تشریعی خود ما را راهنمایی كند؛ نه این كه دستورات دین فقط برای پس از مرگ باشد. چنان نیست كه بخشی از عمر 50 یا 60 ساله ما مربوط به آخرت باشد و بخشی از آن مربوط به دنیا، بلكه در دنیا چیزی كه مربوط به آخرت نباشد نداریم و همه رفتارهای ما در دنیا می‎تواند شكل آخرتی به خود بگیرد، یعنی، آن رفتارها چنان انجام گیرد كه برای آخرت ما مفید باشد و می‎تواند به گونه‎ای باشد كه برای آخرت ما مضر باشد. به هر حال، سخن در این است كه آن رفتارها در آخرت ما تأثیر دارد و اساساً بینش دینی و اسلامی این است كه زندگی آخرت در همین دنیا سامان می‎یابد.[5] می‎توان نتیجه گرفت كه از نگاه اسلام، دنیا و آخرت رابطه تنگاتنگ با هم دارند و نمی‎توان این دو را از هم جدا دانست. در مورد حكومت و سیاست نیز همین قاعده جاری است مگر آنكه آقای میرزایی بخواهد از نگاه برون دینی به مسئله بنگرد كه آن موقع، ساحت بحث ما از او كاملاً جدا خواهد بود.

[1] . سوره روم،‌آیه 30.
[2] . سوره ص، آیه 71.
[3] . ر. ك: جوادی آملی، عبدالله ، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، صص 343 ـ‌341.
[4] . قدردان قراملكی، محمد حسن، سكولاریزم در مسیحیت و اسلام، ص 128.
[5] . ر. ك: مصباح یزدی، محمد تقی، نظریه سیاسی اسلام، ج 1، ص 54.

 

(علي اكبر عالميان،سايت انديشه قم)

:: انتهاي پيام ::

 
 
 

کد خبر: ٤٨٤٤٨٠     تعداد بازدید تعداد نمایش: 191

       تاریخ مخابره: چهارشنبه ١٢ اسفند ١٣٩٤  / زمان: ١٠:١٧  / شماره مطلب: ٤٨٤٤٨٠               سرویس خبر: حرف شما

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «وب سايت نهاد » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «وب سايت نهاد» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج





تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به پايگاه اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي استان آذربايجان غربي می باشد