۴۰ سال پاسخگویی
«یکى از بهترین ساعات، آن ساعتى است که با دانشگاهیان، مخصوصاً با دانشجویان روبه‌رو باشم، و با آن‌ها سخن بگویم و از آن‌ها بشنوم.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ ۱۳۶۸/۰۱/۱۶
٠٨:٤٨ - سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
۱۶ نکته قرآنی از رهنمودهای مقام معظم رهبری به جوانان و دانشجویان عزیز به‌مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو
به‌مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، ۱۶ نکته قرآنی از رهنمودهای مقام معظم رهبری به جوانان و دانشجویان را که از متن سخنان ایشان در سال‌های مختلف گردآوری شده است را با هم مرور می‌کنیم.
٠٨:٥٨ - سه شنبه ١٣ آذر ١٣٩٧
راه‌اندازی دفاتر مطالعات اجتماعی/ رصد و حل مسائل آسیب‌های اجتماعی توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به رویکرد نهاد در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: با راه‌اندازی دفاتر مطالعات اجتماعی رصد و حل مسائل آسیب‌های اجتماعی توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها جدی‌تر می‌شود.
٠٩:١١ - يکشنبه ١١ آذر ١٣٩٧
بی‌توجهی دولت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بی توجهی‌هایی که به مصوبات‌ این شورا می‌شود، گفت: این‌ها قراردادهای خارجی که با عقاید و منافع ما در تضاد است را امضا می‌کنند و در مقابل، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ نمی‌کنند.
٠٩:٥ - يکشنبه ١١ آذر ١٣٩٧
مدیران فرهنگی و هنرمندان در میدان «جنگ نرم همه‌جانبه» چه عملکردی داشته‌اند؟
با توجه به اعلام جنگ سخت رهبری و مطالبه سریال نمایشی با مضمون ایستادگی در برابر جنایتکاران و مفسدان عالم، آیا مدیران فرهنگی برنامه‌ای برای پروژه آمریکاستیزی یا استکبارستیزی در دست تولید دارند؟
٠٩:١١ - شنبه ١٠ آذر ١٣٩٧
تفاهم‌نامه همکاری
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی و دکتر محمدمهدی طهرانچی تفاهم‌نامه همکاری با هدف توسعه دفاتر نهاد در دانشگاه آزاد اسلامی امضا کردند.
٠٩:٣٣ - يکشنبه ٢٧ آبان ١٣٩٧
سخنرانی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان آ.غ
در فرهنگ قرآنی آنهایی که از نفاق برخوردارند در تنظیم روابط با دشمن و زورگویان و مستکبرین عالم تمایل دارند به هر قیمتی که شده با آنها ارتباط داشته باشند، تمایل دارند به سمت اروپا و آمریکا بروند هرچند که آنها ظلم بکنند ، قرآن با تعبیر فی قلو بهم مرض از آن ها یاد میکند آ نهایی که با سرعت به سمت دشمن حرکت میکنند و میگویند ما از آن ها میترسیم و ممکن است از آن ها آسیب ببینیم و ما را تحریم کنند و مشکلات اقتصادی پیش بیاید ، این ها به لحاظ اندیشه ای باوربه یاری خداوند ندارند.
١٧:١٤ - شنبه ٢٨ مهر ١٣٩٧
 بازنگری در آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها
جلسه 107 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، كه روز گذشته در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
٢٣:١٣ - دوشنبه ١١ تير ١٣٩٧
افتتاح کافه کتاب دانشجویی نسیم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
به گزارش خبرنگار دانشجویی کانون نسیم اندیشه مراسم افتتاحیه کافه کتاب نسیم روز یکشنبه در مورخ 11/9/97 با حضور دانشجویان دختر علاقه مند دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد. افتتاح این کافه کتاب را جرقه آغازین برای اتفاق های خوب برای فرهنگ کتاب خوانی در دانشگاه خواهد بود .
٠٩:٣٩ - سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
حضور مسئول نهاد در برنامه فرمول 1+ پخش فیلم
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در برنامه «فرمول یک» عنوان کرد: دانشگاه شاید مهم‌ترین فضایی است که می‌توانیم برای ازدواج جوانان برنامه‌ریزی داشته باشیم
١٣:٩ - دوشنبه ١٩ آذر ١٣٩٧
بازدید رئیس نهاد نمایندگی رهبری از کوی دانشگاه تهران
حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سرزده از کوی دانشگاه تهران بازدید کرد.
١٢:٤٠ - دوشنبه ١٩ آذر ١٣٩٧
استقرار دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه‌ آزاد اسلامی
حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به‌عنوان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به اعضای هیات رئیسه این دانشگاه معرفی شد.
١٤:٣٣ - چهارشنبه ١٤ آذر ١٣٩٧
نشست صمیمی نماینده محترم ولی فقیه و مسئولین دفاتر نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با  فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های ارومیه
به گزارش نسل برهان، نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه ارومیه در آستانه بزرگداشت روز دانشجو با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی دیدار و به سخنرانی پرداختند.
١٥:١٤ - چهارشنبه ٧ آذر ١٣٩٧
ثبت نام عتبات دانشگاهیان آغاز شد/۱۲ هزار دانشگاهی در این دوره راهی عتبات می شوند
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به افزایش سهمیه در این دوره گفت:۱۲۰۰۰نفر از زائرین دانشگاهی در قالب۳۰۰کاروان از اول بهمن ماه۹۷تا ۱۰ اردیبهشت ماه۹۸به عتبات عالیات اعزام خواهند شد.
١١:٢ - چهارشنبه ٧ آذر ١٣٩٧
 بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی
رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏هاخبر داد پذیرایی از 15 هزار زوج دانشجو در طرح ازدواج دانشجویی
١٠:٥٧ - چهارشنبه ٧ آذر ١٣٩٧
درگذست ناگهانی سرکار خانم مرحومه فائزه نوروزبخش
درگذشت ناگهانی عضو شورای مرگزی کانون نسیم اندیشه و فعال فرهنگی بسیجی
١٠:٣ - شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٧
 


آیا بهتر نیست دین و باورهای دینی كه جنبه‎ها و مسائل همیشگی و لایتغیر است با حكومت و قانون و اداره اجتماع كه ساختاری متغیر و متحول دارد، مخلوط نكنیم؟

جهت پاسخگویی به شبهه وارد شده باید گفت كه دین، برای تأمین سعادت فردی و جمعی انسان است و از سوی دیگر انسان، حقیقتی است كه هم با دنیا پیوند دارد و هم با آخرت...

 

 

آیا بهتر نیست دین و باورهای دینی كه جنبه‎ها و مسائل همیشگی و لایتغیر است با حكومت و قانون و اداره اجتماع كه ساختاری متغیر و متحول دارد، مخلوط نكنیم؟

جهت پاسخگویی به شبهه وارد شده باید گفت كه دین، برای تأمین سعادت فردی و جمعی انسان است و از سوی دیگر انسان، حقیقتی است كه هم با دنیا پیوند دارد و هم با آخرت. چنین موجودی باید هم در دنیا از آسیب محفوظ بماند و هم پس از مرگ و ورود به آخرت از گزند خطر در امان باشد و بلكه باید علاوه بر محفوظ ماندن از شرّ، از خیر جاوید ـ با درجاتی كه دارد ـ بهره‎مند گردد. از این گذشته، انسان فطرتی دارد كه میان همه افراد بشر مشترك و ثابت است. قرآن در این مورد می‎فرماید: فاقم وجهك للدین حنیفاً فطرت الله فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله...».[1]در كنار این فطرت ثابت، طبیعتی دارد كه متغیر، متنوع و غیر یكسان است چرا كه به تعبیر قرآن «انی خالق بشراً من طین».[2] طبیعت انسان به اقلیم‎های زمینی و تاریخ زمانی برمی‎گردد، ولی فطرتش كه به روح بر می‎گردد و امری فراطبیعی و مجرد می‎باشد، ثابت و غیر متغیر است. دین، این اضلاع چهارگانه را به خوبی در نظر دارد؛ یعنی مسائل مربوط به دنیا، مسائل مربوط به آخرت، احكام و حكم مربوط به فطرت، و احكام و حكم مربوط به طبیعت را توجه داشته، برای مجموعه اینها، وحی به صورت كتاب آسمانی متبلور شده است و همین وحی الهی، جوامع بشری را به عترت طاهرین ـ علیهم السّلام ـ دعوت كرده كه مجموعه دین به صورت قرآن و عترت تجلی كرده است.
عقل نیز به نوبه خود منبع و راهگشاست. آن بخش از مبادی كه مستقلات عقلی است یا لوازم حجت‎های مأثور است، دلیل نقلی نیز آن را امضاء كرده و آن بخش از مبادی كه به عنوان مقدمات واجب نقلی،‌راهنمایی و ارشاد دارد، مورد پذیرش دلیل نقلی است. بنابراین، دین به همه شؤون انسان توجه نموده و چیزی را مغفول نكرده است و بخش‎های متغیر انسان از نظر صاحب دین دور نمانده و كار حاكم اسلامی، چه معصوم و چه غیر معصوم،‌آن است كه با توجه به ابعاد چهارگانه‎ای كه گفته شد و در دین لحاظ شده، احكام ثابت و متغیر را بیان و اجرا كند و در مسائل اعتقادی، سه وظیفه «تبیین»، «تعلیل»، و «دفاع علمی» را انجام دهد؛ یعنی اولاً عقاید دینی را به خوبی تشریح كند كه چیست، ثانیاً برای درستی آنها دلیل و برهان بیاورد، و ثالثاً اشكالات وارد بر آنها را دفع كند.
البته امور جزئی و متغیر انسان‎ها در هر زمان و هر مكان، به طور طبیعی در مشورت با كارشناسان و متخصصان هر فنّ‌ مورد ارزیابی حاكم دینی قرار می‎گیرند و چون هر یك از آنها زیر مجموعه یك كبرای كلی هستند، حكم آن موضوعات و مصادیق روشن می‎گردد. پس می‎توان گفت كه وحی ثابت خدا كه دوام و كلیت دارد، امور متغیر را در تحت شمول خود دارد، بدون آن كه آسیبی از سوی امور جزئی و متغیر به ثبات و دوام و كلیت آن وارد شود؛ چه اینكه ثبات و دوام و كلیت آن احكام جامع، مستلزم جمود، تحجر، ركود، ارتجاع، انحصار، تنگنا و مانند آن نخواهد شد.[3] نتیجه آنكه ـ همان طوری كه گفته شدـ دین، امور متغیر را نیز شامل می‎شود و این طور نیست كه ساحت این دو از هم جدا باشد. چه آنكه بخواهیم حكومت را نیز از دین جدا بدانیم.
2. اما اين گفته که «دین مربوط به آخرت افراد است و هر فردی مسئول خودش می‎ باشد و حكومت مسئول امور دنیا است و موضوعی جمعی است و معیار یكی اخلاقی و وجدانی و پاداش فردی است و دیگری مادی و ملموس و قانون‎مند، با كارآیی و تخصص در سنجش جمعی است. اولی مطلق است و دومی نسبی. و جمع این دو هم در تئوری و هم در عمل ناممكن می‎باشد.»
هر چند این مدعی، بارها از طریق برخی اندیشه‎های خاص، ترویج شده و بارها هم بدان پاسخ داده شد. اما در این مجال مناسب است تا اجمالاً؛ بحث «اخروی بودن دین» و در نتیجه «جدا بودن آن از تمام ساحت‎های دنیوی» را مورد مداقه قرار دهم. این دیدگاه؛ كه امروزه با نام «سكولاریسم» مطرح شده است، در پی آن است تا جدا شدن دین و دنیا از هم را در قالب یك ایدئولوژی برتر به جامعه القاء نماید. این در حالی است كه دین اسلام، دین كامل و كتاب آن، كتاب جامع و آخرین كتاب آسمانی است كه با ارسال آن، وحی و ارتباط انسان با خداوند در خصوص دریافت برنامه و تكلیف از او، قطع شد، این خود می‎طلبد كه خداوند در این دین آخر، مسائل و اصول كلی و لازم انسان را درباره دنیا و آخرت او تبیین كند. حكومت یكی از مسائلی است كه نقش تعیین كننده‎ای در ایمان و آخرت مردم، ایفا می‎كند، لذا سكوت دین آخر در برابر آن توجیه‎ناپذیر به نظر نمی‎رسد. از این رو، قرآن كریم اهتمام خاصی به مسئله حكومت داشته و اصل تشریح قانون و حكم‎رانی غیر خداوند را نفی كرده است.[4] تلقی جدایی دین از حكومت و سیاست و اینكه دین فقط در امور آخرتی دخالت دارد نه امور دنیوی،‌ریشه در جدال سران كلیسا از یك طرف و رجال علم و سیاست از طرف دیگر دارد. آنان مدتها با هم كشمكش و جنگ داشتند و نهایتاً كار به یك اصلح نانوشته‎ای منتهی شد و عملاً با هم توافق كردند كه دین تنها در امور آخرت و رابطه انسان با خدا دخالت كند و قلمرو امور دنیا را به رجال علم و سیاست واگذارد و عالمان و سیاستمداران در امور علمی و امور جامعه نظر بدهند. این كار در مغرب زمین انجام گرفت و كسانی از آنجا نسخه گرفته و پیشنهاد می‎كند و در كشور اسلامی ما نیز چنین تقسیم كاری انجام گیرد؛ دین فقط به مسائل اخروی بپردازد و به حكومت كه امری دنیوی است، توجهی نكند! اما واقعیت آن است كه گرچه زندگی و حیات ما به دو بخش دنیوی و اخروی تقسیم شده است، اما این تقسیم‎بندی مستلزم آن نیست كه كنش و رفتارهای ما در دنیا به دو بخش تقسیم گردد و با دو رویكرد نگریسته شوند. دین آمده است تا به همین رفتارهای دنیوی ما سامان بخشد و با نظام دستوری و تشریعی خود ما را راهنمایی كند؛ نه این كه دستورات دین فقط برای پس از مرگ باشد. چنان نیست كه بخشی از عمر 50 یا 60 ساله ما مربوط به آخرت باشد و بخشی از آن مربوط به دنیا، بلكه در دنیا چیزی كه مربوط به آخرت نباشد نداریم و همه رفتارهای ما در دنیا می‎تواند شكل آخرتی به خود بگیرد، یعنی، آن رفتارها چنان انجام گیرد كه برای آخرت ما مفید باشد و می‎تواند به گونه‎ای باشد كه برای آخرت ما مضر باشد. به هر حال، سخن در این است كه آن رفتارها در آخرت ما تأثیر دارد و اساساً بینش دینی و اسلامی این است كه زندگی آخرت در همین دنیا سامان می‎یابد.[5] می‎توان نتیجه گرفت كه از نگاه اسلام، دنیا و آخرت رابطه تنگاتنگ با هم دارند و نمی‎توان این دو را از هم جدا دانست. در مورد حكومت و سیاست نیز همین قاعده جاری است مگر آنكه آقای میرزایی بخواهد از نگاه برون دینی به مسئله بنگرد كه آن موقع، ساحت بحث ما از او كاملاً جدا خواهد بود.

[1] . سوره روم،‌آیه 30.
[2] . سوره ص، آیه 71.
[3] . ر. ك: جوادی آملی، عبدالله ، ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت، صص 343 ـ‌341.
[4] . قدردان قراملكی، محمد حسن، سكولاریزم در مسیحیت و اسلام، ص 128.
[5] . ر. ك: مصباح یزدی، محمد تقی، نظریه سیاسی اسلام، ج 1، ص 54.

 

(علي اكبر عالميان،سايت انديشه قم)

:: انتهاي پيام ::

 
 
 

کد خبر: ٤٨٤٤٨٠     تعداد بازدید تعداد نمایش: 354

       تاریخ مخابره: چهارشنبه ١٢ اسفند ١٣٩٤  / زمان: ١٠:١٧  / شماره مطلب: ٤٨٤٤٨٠               سرویس خبر: حرف شما

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • در صورت مقدور بودن نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «وب سايت نهاد » مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «وب سايت نهاد» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج





تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به پايگاه اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي استان آذربايجان غربي می باشد